Tuesday, June 19, 2012

Penyapu Lidi

Assalamualaikum.



Mendapat idea untuk cerita pasal penyapu lidi ni.
Ade yang xkenal ke alat pembersihan rumah ni?
kalau xkenal ni nak bagitau..
name komersial dia peyapu lidi la. sebab dibuat berasaskan lidi.


 mane dapat lidi tu?
 haa lidi tu kalau nak dapat kene pegi amek daun kelapa. lepastu raut cantik2. kumpul banyak2. agak2 dah sedap genggam, ikat la. 
harga jual penyapu ni kalau 2 tahun lepas xsilap cik alin la ade la dalam RM1.20..pastu naik tahun berikutnya, RM1.50..pastu naik lagi sampai skrang harga dia RM2.50..ni kat area cik alin la. kampung je, tu pn orang dh kate mahal woo.. ni kalau kat bando mau aku jual RM5 satu..wahahahah..


kat kampung cik alin ramai yang guna ni untuk sapu rumah, maksud saya sapu kawasan dalam dan luar rumah. penyapu ni ganas woo. 
sape yg penah guna je tau tahap keganasan waktu menyapu tu..haha


abah cik alin selalu marah kalau cik alin menyapu lantai rumah guna penyapu lidi ni. dia asik suruh guna penyapu bulu2 tu je.
apsal? 
sbb dia kate penyapu ni xbersih bila sapu.
ehh sape kate? lain orang lain skill la abah.
bile cik alin menyapu, haa abis tangan aku bergaris2..haha..pelik skill aku ni.
(bukan nak menunjuk, tapi saya memang rajin sapu rumah. kalau kene suruh la)


bila kita menyapu guna penyapu lidi ni, area atau kawasan untuk menyapu tu xterbatas. haa..sekali sapu amek kau banyak yg aku kaut.haha..nampak x kepuasan tu..nampak x?!


tapi sebenarnye kalau xde orang yg mulakan, cik alin pn xkenal n xguna benda alah ni.
ni lah yang dinamakan penyapu turun temurun. dari orang lame, turun kepada orang baru. xperlu diajar. sendiri tahu cmne nk guna.
budak kecik pn kadang2 berangan pandai sapu guna penyapu lidi ni.


ape2 pun yang penting KEPUASAN !
hoho


makin hari lidi dia pn makin ghaib..
ghaib sebab ape?
 haha sebab mase guna tu kadang2 ade je lidi yang terkeluar dari landasan genggaman manusia ni..pastu ade la makhluk tuhan paling seksi yang amek buat main2. kan dah xleh guna tu. bila dh xleh guna patah2 kan pastu buang la kan. simpan pn nk buat ape.


bila lidi tu dah mengeras, elok la kita buat dia jadi penyapu kat luar umah lak. haa sbb kawasan kat luar umah tu kan berbatu2..berumput2..bertar2, bertanah2..ape2 jela.
senang nak sapu. PUAS!

haha..siap jugak entry pasal penyapu lidi ni. hope kalau abah bace abah akan paham. haha. 


4 comments:

dayangredzuan said...

yela org tgh praktis jd surirumah kan..maka entry pun pasal penyapu lidi

Cik Alin said...

haha..
practice make perfect la boboi

azalinda said...

Penyapu lidi pn ko nk cite ek..
Hahaha...
Ala bila srh br nk menyapu dia ni...

Cik Alin said...

kak inda,

biasela..duduk rumah update pasal kerja harian kat rumah jela..hehe